Onverwacht Harmonieus
The 4th China International Poster Biennial (CIPB), Master Work Show,
China Academy of Art, Hangzhou, October 26 – November 3, 2009
Text (in Dutch) Harmen Liemburg for Items 1/2010
Afgelopen najaar was ik enkele dagen te gast in Hangzhou, een (naar Chinese begrippen) kleinere stad ter hoogte van Shanghai, op twee uur vliegafstand van Beijing. Samen met collega’s uit Rusland, Frankrijk, Japan en China, ga ik werk beoordelen dat is ingezonden voor de China International Poster Biennial (CIPB), één van de vele affichefestivals die ieder jaar overal ter wereld worden gehouden. De dag na aankomst op de China Academy of Art, de organisator van het evenement, mogen we meteen aan het werk. Uit een eerdere, door een Chinese jury gemaakte voorselektie van 178 affiches, worden die middag de prijswinnaars gekozen. Het werk, al gemonteerd in lelijke houten lijsten uit Mao’s tijd, is zonder enige formele hierachie opgehangen in de tentoonstellingsruimte. Na enige toespraken in het Chinees over internationale uitwisseling en de verbroedering der volkeren, moeten eerst de neuzen van de juryleden dezelfde kant op. Zijn we het eens over de procedures en intenties? Euuhhh, ja? Terwijl een klein leger studenten de dynamiek van het jureren van minuut tot minuut eerbiedig op digitale dragers vastlegt, mogen wij door middel van het aanbrengen van gekleurde Post-its in verschillende rondes onze stem uitbrengen tot de selektie zich vernauwt. Achtergrondinformatie over het werk ontbreekt. Veel ontwerpen spreken voor zich, maar voor de vele kalligrafische werkstukken uit Azië is dit een obstakel, want sorry, deze groep leest géén karakters…
Het Chinese en Japanse jurylid doen verwoede progingen om hun favorieten aan ons te verduidelijken of te verdedigen, maar het mag niet baten. Hoewel een komisch Japans affiche dat zich via gestileerde penseelstreken uitspreekt tégen hondepoep lang stand houdt, sneuvelen ze één voor één.Terwijl we bezig zijn rijzen er steeds meer vragen. Missen we hier geen belangrijk werk dat niet door de voorselektie is gekomen? Waarom mogen wij eigenlijk niet zelf álle kaf van het koren scheiden? Verhitte discussies over cultuur of politiek ontbreken, en ondanks de tijdsdruk en verwarring verloopt het hele proces eigenlijk onverwacht harmonieus. Zijn we hier nou oppervlakkig bezig, of hoort dit zo te gaan? Hoewel affiches voor culturele aktiviteiten, zoals op bijna alle affichefestivals domineren, wordt unaniem een ‘commercieel’ ontwerp voor Levi’s gekozen als winnaar. The Strongest Thread laat een alledaags, voor het merendeel van wereldbevolking doodgewoon gebruikvoorwerp van een onverwachte, dichterlijke kant zien. Met vakmanschap en liefde gemaakt door…Stefan Sagmeister. Via de omweg van de persoonlijke ‘jury awards’ komt er met pretentieloze roodblauwe ‘Albert Cuyp’ typografie uit Sapporo uiteindelijk tóch nog een kalligrafisch affiche in de selektie.
Really weird to see all the work framed like this/ Kiss-of-Death-Ren (aka Mini Vampire) and her friend, both students at CAA, our lovely assistants!
Catalogue
2009 4th China International Poster Biennial
240 pp, full color, Chinese- & English language
Paperback
Tian Ma Publishing Co.
ISBN 978-962-450-443-9
HK 150