Faces achter the fonts


Image MyFonts/Bis Publishers

Faces achter the fonts
Text (in Dutch) Harmen Liemburg for Items 1/2011

Wie vijftien jaar geleden op zoek was naar een font, stond doorgaans een omslachtige zoektocht te wachten. Spittend in ‘ommuurde lettertuinen’, lange alfabetische lijsten van grotere letteruitgeverijen, moest je eigenlijk al precies weten waar je naar op zoek was. Hier komt verandering in als Bitstream (één van de eerste onafhankelijke producenten van digitale fonts) in 1999 start met MyFonts, een portal waarin op een visuele, intuïtieve manier gezocht kan worden. Ook niet-specialisten kunnen door visuele vergelijking, praktijkvoorbeelden en verlanglijstjes (waarbij resultaten van eerdere research bewaard blijven en als leidraad dienen) hun weg vinden door het oerwoud.

MyFonts heeft openheid als model, en fungeert als markplaats waar grote en kleine aanbieders zonder onderscheid naast elkaar komen te staan. De functionaliteit van MyFonts maakt het met name voor individueel operende letterontwerpers mogelijk om op een laagdrempelige manier te werken, zonder zich al te veel om de marketing van hun producten te hoeven bekommeren. Een aantal van hen is hierdoor in staat om zich full time op letterontwerpen te gaan concentreren en te professionaliseren. Ondanks het succes van MyFonts blijft de vormgeving van de site een beetje achter. In 2009 wordt geupdate, en vanaf dat moment verschijnt ook een maandelijks digitale nieuwsbrief met de  interviews met letterontwerpers door Jan Middendorp. Creative Characters is hiervan de gedrukte versie.

Het is een bont gezelschap, die geportretteerde ‘faces behind the fonts’. Het is interessant om te lezen hoe toegewijde vakmensen als Jim Parkinson (Rolling Stone Magazine logo), die zich vanaf de jaren zestig specialiseert in handbelettering, pas op latere leeftijd de computer ontdekt en daarna helemaal om gaat. Maar ook hoe enthousiaste hobbyisten als Ellinor Maria Rapp naast haar baan in een laboratorium voor haar plezier handschriften van mensen digitaliseert en deze zonder veel omhaal als font publiceert.

Voor de meeste geïnterviewden zijn letters een passie, of zelfs een verslaving, maar het bewust kiezen voor een carrière als letterontwerper leek lange tijd geen optie. Velen zijn er in ‘gerold’. Voor de huidige generatie academiestudenten biedt de wereld door een niet aflatende vraag vanuit de markt en verkoopkanalen als MyFonts weer een heel ander perspectief. Zelfs de ontwikkelde lezer met een meer dan gemiddelde interesse voor letters kan het bij het doornemen van de interviews af en toe zwart voor de ogen worden. Al die minieme details, aanvullingen op bestaande letterfamilies, herinterpretaties, eindeloze combinaties van ligaturen… De obligate lekenvraag ‘Waarom nog méér lettertypes, zijn er soms al niet genoeg?’ dringt zich onwillekeurig en tegen beter weten in tóch op. Volgens de overlevering werd deze vraag ooit door Adrian Frutiger gepareerd met ‘Zijn er ooit genoeg wijnen?’… Het is maar waar je van houd.

Jan Middendorp (ed.), Creative Characters, The MyFonts Interviews, Vol. 1
Paperback, 192 pp
Afbeeldingen in kleur, Engelstalig
Formaat 28 x 21,5 cm
Bis Publishers
24,- Euro
ISBN: 978-90-6369-224-7

February 6th, 2011
, Posted in Book Reviews