Designed by Machine
Designed by Machine
Text (in Dutch) Harmen Liemburg for Items 4/5/2009
Mark Klaverstijn en Paul du Bois-Reymond vonden elkaar op de Gerrit Rietveld Academie in de klas van Linda van Deursen, die hen wegens tijdsgebrek vroeg om een flyer te maken voor de Roxy, halverwege de jaren negentig dé plek in Amsterdam waar de beeldende kunst en het uitgaansleven elkaar ontmoetten. Daar kwamen ze in contact met kunstenaar Gerald van der Kaap, bij wie ze in no time de kneepjes van video-editing en het VJ-en onder de knie kregen. And the rest is history… Ze wisten wat hen te doen stond, en startten direct na hun afstuderen in 1996 een collectief dat meteen een indrukwekkende produktie op gang bracht.
Jongerenzegel by Machine, one of the best stamps EVER!
Het in skateboarding, graffitti en comics gewortelde werk van Klaverstijn en Du Bois-Reymond werd altijd al gekenmerkt door een streetwise branie en dadendrang. In het werk werd dat zichtbaar door boute uitspraken en dito typografie en beeld. Dat dit image ook als dertigers door hen wordt gekoesterd, blijkt uit de ondertitel van deze publicatie: ‘The Loud Sound of Graphics’. Maar laten we niet vergeten dat de boys van meet af aan ongelofelijk goede en geraffineerde ontwerpers waren die al in 1997 twee van de allerbeste Nederlandse postzegels ever (Jongerenzegels 1997) wisten te produceren. Het ontwerpen van logo’s gebaseerd op een klassiek gegeven als ligaturen (Paradisco 3000!), werd door hen tot kunst verheven. Er moet uiteraard ook geld worden verdiend, maar het werk van Machine laat zich niet altijd even makkelijk in het keurslijf van de commercie dwingen. Voor alles bleven ze trouw aan hun eigen uitgangspunten en eigenwijze Do It Yourself mentaliteit.
Machine: Performania (one of my favourites in a box of early nineties flyers).
Een grote liefde voor muziek is in de samenwerking altijd al een bindende faktor geweest, die ook buiten het werk (Klaverstijn is DJ, Du Bois-Reymond maakt zelf muziek) tot uitdrukking komt. Het verbaast niet dat een belangrijk deel van hun oeuvre bestaat uit platenhoezen zoals voor het KindredSpirits label, waarmee ze een welhaast symbiotische samenwerking aangingen, en recentelijk hun eigen label Ourmachine Records. Zonder het gekozen idioom los te laten, is Machine in de loop der tijd steeds opener, subtieler, en (mag dit gezegd worden?) organischer werk gaat maken waarin de Schepping als het ware wordt gevierd. Stiekem dus tóch een beetje hippies… De dagen waarin je het door hen ontwerpen drukwerk kon verzamelen door bepaalde zaakjes af te schuimen, zijn voorbij. Wie niet ‘in the know’ was, heeft daarom waarschijnlijk een deel van het nieuwe werk gemist. Hier voorziet het goed verzorgde Designed by Machine dus absoluut in een behoefte, al had het als geheel best een tandje rauwer gemogen…
Designed by Machine
Black Cat Publishing
ISBN 978.90.810418.6.7
Genaaid/gebrocheerde paperback, 24 x 29 cm, 144 pagina’s, full color en zwart wit
Teksten van Linda van Deursen, Max Bruinsma en Adam Eeuwens.
Prijs € 27,50
Engelsstalig